Wat is SEA?

SEA is de term die je vast ooit bent tegen gekomen op internet. De term SEA staat voor “search engine advertising” ofwel zoekmachine adverteren en is het inkopen van advertentieruimte om in de zoekmachines boven het organische zoekverkeer te staan. Uiteraard is adverteren niet gratis het bedrag wat betaald dient te worden is op basis per klik (costs per click). Het CPC bedrag dat per klik betaald dient te worden varieert enorm dit komt omdat er in een veiling word er geboden op trefwoorden (keywords, zoekwoorden of zoektermen) de markt bepaalt dus de prijs wat er betaald word per klik.

De meest voorkomende advertentie mogelijkheden binnen de zoekmachines zijn Search, Display, Shopping en video campanges. Meer inhoudelijke informatie over deze advertentiemogelijkheden vind je in onze kennisbank.

Hieronder een afbeelding van het zoekresultaat met het zoekwoord “Laptop”. In de linker kolom vinden zich de search campagnes plaats en in de rechter kolom omdat het om een product gaat staan de shopping campagnes.

SEA Zoekmachine adverteren zoekresultaat
SEA Zoekmachine adverteren zoekresultaat

De SEA Rank

Hoe meer ik bied hoe hoger ik sta. Dit is wat je wel zou zeggen maar is niet helemaal waar. Er word bij een advertentie niet alleen naar het bod gekeken maar ook naar relevantie van de campagne. Je moet zorgen dat je campagne op de juiste manier is opgebouwd hoe informatiever en beter de advertentie is gevuld, denk aan het toevoegen van ad extensions als telefoonnummer, klantenreviews of het tonen van de dichtstbijzijnde winkel alles moet kloppen. Als jij een relevantere advertentie hebt dan de concurrent dan sta jij met een goedkoper bod boven de concurrent.

SEA Uitlegvideo

In deze YouTube video een uitleg over hoe Google hun ads veilig houd.

Waarom adverteren op internet?

Klanten die een zoekopdracht in een zoekmachine doen zijn al gericht opzoek naar iets. Als jij daar als bedrijf tussen staat heb je al een warme lead binnen want de persoon die de zoekopdracht heeft uitgezet is al opzoek naar iets.

Voorbeeld: Stel je bent hovenier en neemt uitsluitend opdrachten aan in de regio dan blijft adverteren nog steeds interessant. Door de regio waarin je actief bent te targetten sluit je automatisch de rest van bijvoorbeeld Nederland uit op je advertenties. Mocht iemand in de regio op Hovenier zoeken ben jij betaald zichtbaar. Zo betaal je alleen voor potentiële klanten.

Targetting en conversie

Uit het voorbeeld hierboven blijkt wel hoe belangrijk een goeie targetting is voor je SEA strategie. daarbij is zoekwoorden uitsluiten ook van essentieel belang. Het leuke aan internet is dat alles meetbaar is zo kun je elke conversie meten. Met deze data kan de huidige campange worden geoptimaliseerd of een andere biedstrategie op worden toegepast. Op deze manier kun je precies zien welke lead er geconverteerd is in een klant die via een advertentie kanaal is binnen gekomen. Hieruit haal weet je precies wat je return on investment (ROI) is.

Aan de slag met SEA

Je wilt starten met adverteren in zoekmachines maar waar begin ik nu echt? Wij adviseren je graag om eerst een goede online strategie te verzinnen. Alles moet online kloppen wil je daadwerkelijk goede leads binnenhalen.

Waar kunnen we je mee helpen?

Plan een kennismaking

Binnen 1 minuut geregeld

Maak je al gebruik van Google Ads?


Maandelijks marketing budget beschikbaar


100% vrijblijvend!